Na bralni pismenosti svet stoji
Kljub temu, da je bralna pismenost temelj drugih pismenosti in ključnega pomena za uspeh v šoli in kasneje v življenju, različne raziskave kažejo na upad bralnih dosežkov pri učencih. Tudi glede pozitivnega odnosa učencev do branja v Sloveniji ne dosegamo zavidljivih rezultatov.
Zakaj je bralna pismenost tako pomembna?

Bralna pismenost ...
Bralna pismenost je temelj vseh drugih pismenosti in je ključnega pomena za razvijanje posameznikovih sposobnosti in njegovega samouresničevanja ter uspešnega delovanja v družbi.
Gre za zmožnost razumevanja, kritičnega vrednotenja in uporabe pisnih informacij – vključuje torej razvite bralne veščine, kritično razumevanje prebranega, pojmovanje branja kot vrednote ter motiviranost za branje.
Bralna pismenost je stalno razvijajoča, kar pomeni, da se nenehno razvija in izpopolnjuje skozi celotno življenje. Gre za proces, ki se ne zaključi, zato je pomembno, da smo aktivni celo življenje – tudi po koncu formalnega izobraževanja. Še posebej pa je pomembno, da se z zgodnjim opismenjevanjem pravočasno začne, in sicer še pred vstopom otroka v šolo.

... od malih nog
Rezultati številnih raziskav pričajo o pomembnosti domačega okolja za razvoj bralne pismenosti, zato je ključno,d a se v domačem okolju ustvari prijetno bralno okolje, ki otroke spodbuja k rabi jezika – da se otroci že v predšolskem obdobju seznanjajo s knjigami, poslušajo pravljice in pesmi, pripovedujejo zgodbe … Zato je pomembno, da otrokom že od malega beremo, obiskujemo knjižnice, podarimo otrokom knjige, smo dober zgled in beremo tudi sami.
Otroci, ki imajo pozitivnejši odnos do branja, običajno dosegajo tudi boljše bralne dosežke. Zato je ključno, da jim že od malih nog skušamo približati branje in ga predstaviti kot pomembno vrednoto, ne pa kot nujno zlo.
Risalna knjiga vam je lahko v pomoč pri spodbujanju pozitivnega odnosa do branja, saj otroci ob branju sočasno rišejo in dopolnjujejo knjigo s svojimi predstavami. Hkrati pa s tem, ko knjigo dopolnjujejo s svojimi risbami, vanjo vložijo svoj trud in čas, zato bodo še posebej ponosni na svoje delo. Skupaj lahko zgodbe berete in se pogovarjate o prebranem, ustvarjate spomine, kar se vsekakor šteje kot kvalitetno preživet čas.
Literatura in viri:
Kerndl, M. idr. (2022). Bralna pismenost: opredelitev in gradniki. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Klemenčič, E. M. in Mirazchiyski, P. V. (2023). Mednarodna raziskava bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021). Ljubljana: JRZ Pedagoški inštitut.